Inici > Oferta formativa > Màsters i Postgraus

Postgrau en Lingüística Forense (Peritatge Lingüístic Forense)

Barcelona, febrer - juny 2015

següent >

Programa desenvolupat juntament amb:

iUla logo

Presentació

El Postgrau en Lingüística Forense (Peritatge Lingüístic Forense) capacita lingüistes, filòlegs i traductors per actuar com a pèrits lingüistes en casos judicials en què s'han d'analitzar evidències lingüístiques. Els participants s'especialitzen en els àmbits de la identificació de parlants, la construcció de perfils lingüístics, la transcripció forense i la millora de la qualitat de les gravacions, la detecció i l'anàlisi de plagis i la determinació i atribució de l'autoria de textos escrits.

Què és la lingüística forense?
La lingüística forense es pot definir d'una manera molt general com a interfície entre llengua i dret. En el marc d'una definició amplia de la lingüística forense, aquesta disciplina cobreix tots els àmbits de la llengua i el dret que estan interrelacionats, i s'estructura en tres àmbits fonamentals: el llenguatge jurídic, el llenguatge judicial i el llenguatge probatori o evidencial.

• En l'àmbit del llenguatge jurídic s'estudien aspectes com ara la comprensió lectora dels documents legals; l'anàlisi i la interpretació dels textos legals; els gèneres jurídics; la història dels llenguatges jurídics; el discurs jurídic; el multilingüisme en contextos judicials; l'anàlisi del discurs dels recursos jurídics; llengua i discriminació en el sistema judicial; les minories lingüístiques i el sistema judicial; drets lingüístics; dret i poder, i la interculturalitat i la mediació en contextos judicials.

• En l'àmbit del llenguatge judicial es tracten temes com ara el llenguatge dels actors judicials (jutges, advocats, inculpats, testimonis); les entrevistes amb testimonis vulnerables; els interrogatoris policials; les proves lingüístiques en contextos de sol•licitud d'asil polític; els tribunals bilingües i les segones/terceres llengües; la traducció i la interpretació judicial; el discurs i la interacció judicial; el discurs policial; el discurs judicial en el sistema judicial anglosaxó (Common Law) i en el sistema judicial continental (Civil Law).

• L'àmbit del llenguatge probatori o evidencial en general cobreix l'ús de proves lingüístiques en casos penals (comparació forense de la veu que porta a la identificació de parlants, l'anàlisi i l'atribució de l'autoria de textos escrits com ara notes de suïcidi i altres) i casos civils (detecció de plagis i vulneració dels drets de la propietat intel•lectual; litigis de marques i patents; litigis de contractes; litigis per difamació; etiquetatge i alertes de productes comercials), i també aspectes de dialectologia, sociolingüística, semàntica, pragmàtica i psicolingüística forenses per elaborar els perfils lingüístics dels possibles autors de textos orals o escrits.

El Postgrau en Lingüística Forense (Peritatge Lingüístic Forense) se centra en l'àmbit del llenguatge probatori o evidencial.

Enllaços d'interès
Bloc: http://iulaforensic.wordpress.com/
Twitter: https://twitter.com/iulaForensicLab
Facebook: https://www.facebook.com/UPF.IULA.ForensicLab
Web académica ForensicLab: http://www.iula.upf.edu/forensiclab/fpreses.htm
Web profesional ForensicLab: http://forensiclab.iula.upf.edu/index_esp.html
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/iulaforensic/es

Objectius

Els objectius del Postgrau en Lingüística Forense (Peritatge Lingüístic Forense) són els següents:

- Conèixer i aplicar les metodologies d'anàlisi del llenguatge al context judicial.
- Conèixer i aplicar les principals eines informàtiques d'anàlisi acústica i textual per aplicar-les a l'elaboració d'estudis lingüístics en el context judicial.
- Compilar, etiquetar i codificar recursos monolingües i multilingües.
- Aplicar les tècniques d'anàlisi estadística i multivariant a l'elaboració d'estudis pericials en l'àmbit judicial.
- Aprendre a redactar dictàmens pericials.
- Aprendre les tècniques per presentar i defensar els dictàmens pericials davant dels tribunals.

El Postgrau en Lingüística Forense (Peritatge Lingüístic Forense) s'estructura en els cursos següents:

· Fonètica Forense

· Determinació/Atribució d'Autoria

· Detecció de Plagi

Si se superen els tres es pot obtenir el títol de Diploma de Postgrau en Lingüística Forense (Peritatge Lingüístic Forense).

Sortides professionals
Aquesta oferta de formació específica en lingüística forense (Peritatge Lingüístic Forense) aprofita els contextos en què s'insereix la demanda d'experts que treballen la interfície entre lingüística aplicada, dret i noves tecnologies. Els àmbits d'actuació principals d'aquests experts en lingüística forense (Peritatge Lingüístic Forense) són els següents:

• Elaborar dictàmens pericials en el context de processos judicials sobre: la identificació de parlants, l'elaboració de perfils lingüístics, la detecció i la determinació de plagis lingüístics o plagis d'idees, l'atribució o la determinació de l'autoria de textos escrits.
  • Avaluar sistemes automàtics d'identificació de parlants, detecció de plagis i determinació d'autoria i assessorar en aquests àmbits a professionals del món de l'enginyeria.

Modalitats

El programa combina sessions presencials (tres setmanes intensives, una per cada curs de postgrau) i online (períodes anteriors i posteriors a les sessions presencials que inclouen tutories individualitzades, exercicis d'avaluació i materials de preparació per a les classes presencials).

A qui s'adreça

El Postgrau en Lingüística Forense (Peritatge Lingüístic Forense) s'adreça a lingüistes, filòlegs i traductors interessats a desenvolupar una carrera professional en l'àmbit de la lingüística forense. Així mateix, també s'adreça a advocats, psicòlegs o membres dels cossos de l'ordre públic que tinguin coneixements de lingüística i vulguin aprofundir en aquests temes.

següent >